مطالب سایت

آموزش فلش و آنلاک بوتلودر شیائومی



از همراهی شما دوستان عزیز با آل رام بسیار سپاسگذاریم. تصمیم گرفتیم در این مطلب آموزش فلش و آپدیت دستگاه های شیائومی را تقدیم حضورتان کنیم. همچنین می توانید رام مورد نظر خود را از بخش رام های شیائومی دانلود نمائید.

 

رام‌های شیائومی به دو دسته‌ی اصلی استیبل و دِوِلوپِر تقسیم می‌شوند که ممکن است مخصوص چین یا گلوبال (جهانی) باشند.

رام استیبل: رام‌های استیبل معمولا به صورت ماهیانه منتشر می‌شوند و از لحاظ عملکرد پایدار هستند.
دِوِلوپِر یا توسعه دهندگان: به صورت هفتگی منتشر می‌شوند و ممکن است ویژگی‌های بیشتری داشته باشند؛ اما حالت بتا و آزمایشی داشته و نسبت به رام‌های استیبل پایداری کمتری دارند.

 

رام چین
فاقد زبان فارسی است و رام آن مملو از برنامه‌های چینی است که تعدادی از آن‌ها قابل حذف هم نیستند. باید بدانید که رام‌های چین فاقد هرگونه برنامه‌ی گوگل هستند و در صورت نیاز به آن‌ها باید از اینستالرهای موجود استفاده کنید.

رام گلوبال
رام‌های گلوبال روی گوشی‌هایی که به اصطلاح پک اروپا هستند به صورت پیش‌فرض نصب بوده و فاقد برنامه‌های چینی هستند. برنامه‌های گوگل ضروری به صورت پیش‌فرض روی این رام نصب است؛ اما ممکن است همه‌ی مدل‌های شیائومی دارای رام گلوبال نباشند. مخصوصا گوشی‌هایی که پردازنده‌ی مدیاتک دارند به دلیل ممنوعیت عرضه‌ی مدیاتک در هند معمولا از رام گلوبال بی‌نصیب می‌مانند.

 

با یک محاسبه‌ی ساده می‌توان متوجه شد که با چهار نوع رام رسمی طرف هستیم؛ استیبل چین، دولوپر چین، استیبل گلوبال، دولوپر گلوبال

از هر کدام از رام‌های فوق دو نسخه وجود دارد. یکی با پسوند zip برای نصب از ریکاوری و دیگری با پسوند tgz یا tar برای نصب از فست‌بوت که مجموعا ۸ رام می‌شود.

اما یک مدل رام دیگر نیز وجود دارد که بد نیست اشاره‌ای به آن نیز داشته باشیم. کاربران رام‌های استیبل بعضی مواقع اعلام به‌روزرسانی‌ را دریافت می‌کنند در صورتی که سایر کاربران همان گوشی و رام چنین اعلانی را دریافت نکرده‌اند. جالب‌تر اینکه اگر در دانلود و نصب این به‌روزرسانی تعلل کنند، آن را از دست خواهند داد. به این نوع رام استیبل بتا گفته می‌شود. شیائومی آن را به صورت رندوم برای تعدادی از کاربران منتشر می‌کند و در صورتی که بازخورد مثبتی دریافت کند آن را به طور رسمی منتشر می‌کند.

 

چرا باید آنلاک کنم؟

همانطور که گفته شد برای حرکت بین رام‌های چین و رام‌های گلوبال نیاز به آنلاک بوتلودر است. البته ممکن است روش‌هایی غیررسمی مثل ابزار فلش غیررسمی XiaomiTool نیز برای نصب رام بدون آنلاک وجود داشته باشد؛ اما آن‌چه ما در این مقاله به آن می‌پردازیم روش‌های رسمی شرکت شیائومی است که پس از اتفاقات یادشده برای کاربران در نظر گرفته شده است.

آنلاک علاوه بر نصب رام از فست‌بوت کاربردهای دیگری نیز دارد. مثلا اگر قصد نصب ریکاوری‌های کاستوم مثل twrp را داشته باشید باید ابتدا بوتلودر را باز کنید. روت کردن نیز از اندروید ۵ لالیپاپ به بالا نیازمند باز کردن بوتلودر شد. با نصب ریکاوری کاستوم قادر خواهید بود رام‌های کاستوم مانند lineage را روی گوشی خود نصب کنید. همچنین رفتن به edl نیز با باز شدن بوتلودر امکان پذیر خواهد بود. کافی است در حالت فست‌بوت دستور fastboot oem edl را در cmd وارد کنید.

توجه داشته باشید که چنانچه حافظه‌ی گوشی خود را encrypted کرده باشید، آنلاک کردن می‌تواند منجر به پاک شدن حافظه‌ی داخلی گوشی شما شود. بنابراین، قبل از هر اقدامی تهیه‌ی یک نسخه‌ی پشتیبان ضروری به نظر می‌رسد.

 

آموزش آنلاک بوتلودر گوشی‌های شیائومی

 

1- وارد این آدرس شوید. با صفحه‌ی زیر مواجه خواهید شد، روی Unlock Now کلیک کنید.

 

 

2- در صفحه بعدی که به زبان چینی می باشد روی English در قسمت پایین سایت کلیک کنید تا زبان سایت انگلیسی شود. در این قسمت از شما میخواهد تا به اکانت خود در سایت شیائومی وارد شوید، لاگین کنید و یا در سایت ثبت نام کنید.

 

 

3- بعد از لاگین در سایت شیائومی، به صفحه زیر هدایت می شوید. روی گزینه Download Mi Unlock کلیک کنید تا نرم افزار آنلاک دانلود شود.

 

 

4- بعد از دانلود نرم افزار، آن را باز کنید و داخل نرم افزار لاگین کنید. گوشی را خاموش کنید و با نگه داشتن ولوم پایین و پاور به حالت فست بوت بروید و سپس گوشی را به کامپیوتر متصل نمایید.(لازم به ذکر است از قبل درایور های شیائومی را باید روی کامپیوتر نصب کرده باشید) و روی گزینه Unlock کلیک کنید و منتظر آنلاک بوتلودر گوشی بمانید.

 

 

نکته: برای بستن مجدد بوتلودر نیازی به فلش رام از فست‌بوت نیست. کافی است در همین حالت که گوشی در فست‌بوت قرار دارد cmd را اجرا کرده و دستور زیر را وارد کنید:

fastboot oem lock

 

فلش گوشی‌های شیائومی با پردازنده‌ی اسنپدراگون

قبل از هرچیز مطمئن شوید که گوشی حداقل ۵۰ درصد شارژ داشته باشد. موارد زیر را دانلود کنید.

۱. ابزار فلش Mi Flash را دانلود و نصب کنید.

۲. درایورهای یواس‌بی شیائومی را دانلود کرده و از حالت زیپ در بیاورید.

۳. از قسمت رام های شیائومی، رام مخصوص گوشی خود را دانلود کنید.

۴. گوشی را خاموش کرده و با نگه داشتن دکمه‌های پاور و ولوم پایین وارد فست‌بوت شوید.

۵. گوشی را به سیستم وصل کنید. درایورها معمولا به صورت خودکار نصب می‌شوند اما چنان‌چه در تشخیص گوشی توسط نرم‌افزار مشکلی بود مرحله‌ی بعد را انجام دهید. در غیر این صورت به مرحله‌ی ۷ بروید.

۶. به دیوایس منجر سیستم خود بروید و آدرس درایورهای شیائومی را بدهید تا نصب شوند.

۷. Mi Flash را اجرا کنید و دکمه‌ی Refresh را بزنید تا اتصال گوشی مشخص شود.

 

 

۸. رام فست بوت را اکسترکت کرده و آدرس پوشه مربوطه را کپی کنید. نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که رام فست‌بوت باید توسط winrar استخراج شود. گاهی لازم است دوبار این کار را انجام دهید. نهایتا آدرسی که به می فلش می‌دهید باید فولدر اصلی رام باشد نه فولدر images داخل آن.

 

 

۹. به نرم افزار Mi Flash برگردید و آدرس کپی شده رو در قسمت جلوی select پیست کنید.

 

 

۱۰. چنانچه می‌خواهید با فلش گوشی بوتلودر نیز مجددا بسته شود روی اولین گزینه از سمت راست (Clean all and Lock) و اگر نمی‌خواهید روی اولین گزینه از سمت چپ در پایین نرم‌افزار کلیک کنید(Clean all). گزینه‌ی وسط (Save user data) فقط پارتیشن‌های سیستمی را بازنویسی می‌کند و حافظه‌ی داخلی دست‌نخورده خواهد ماند؛ اما این گزینه در اکثر مواقع پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا ممکن است کش رام فعلی روی اجرای درست رام جدید تأثیر بگذارد و به علاوه برخی نرم‌افزارها ممکن است با نسخه‌ی به‌روزرسانی شده سازگار نباشند.

 

 

۱۱. روی گزینه Flash در سمت راست نرم افزار کلیک کنید .

 

 

۱۲. منتظر عملیات فلش بمانید تا عبارت Success در قسمت وضعیت نمایان شود، در این صورت عملیات فلش با موفقیت به پایان رسیده است و گوشی بصورت خودکار ری استارت می شود.

 

 

نصب رام از داخل گوشی به کمک Updater

 

حالت اول

به‌روزرسانی از طریق OTA آمده و اعلان آن را دریافت می‌کنید. در این حالت برنامه‌ی آپدیتر را اجرا کنید و اجازه‌ی دانلود و نصب را بدهید. گوشی ریستارت شده و رام را نصب خواهد کرد.

 

حالت دوم

برای این‌کار به صفحه‌ی دانلود رام شیائومی رفته و رام ریکاوری با پسوند zip را دانلود کنید.

 گوشی را به اینترنت متصل کنید و وارد Updater شوید و روی دکمه‌ی گزینه‌ها که به شکل سه نقطه‌ است بزنید و آدرس رام زیپ دانلود شده را به آن بدهید.

 

 

بعد از شناسایی برای نصب و ریبوت از شما اجازه خواهد خواست. در صورت تأیید گوشی ریستارت شده، به ریکاوری می‌رود و رام نصب خواهد شد.

همچنین بخوانید :  رام فارسی 4.3 سامسونگ نوت ۳ نئو دوسیم N7502

مشخصات

دانـــــلود

  • 4,841 views

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.